top of page

Øk ditt maksimale oksygenopptak med 4x4!

4x4-trening er en eksepsjonell måte å øke ditt maksimale oksygenopptak, og samtidig forbedre din kondisjon. Denne treningsformen, først utviklet ved NTNU, passer alle som vil løpe, uansett ferdighetsnivå.


Hvorfor velge 4x4

4x4-økter har vist seg å øke hjertets slagvolum, noe som betyr at blodet pumpes mer effektivt gjennom kroppen din. Dette gir deg et høyere maksimalt oksygenopptak, noe som igjen gjør at kroppen din kan bruke mer oksygen under trening. Kort sagt, dette er veien til toppform og bedre helse.


Selv om du er nybegynner, kan du tilpasse 4x4-trening til ditt eget nivå. Da kan det være lurt å starte med 2-3 runder med løping i stede for 4. Og begynne med en rolig fart slik at en kommer seg gjennom hele intervall treningen.







Slik får du mest ut av din 4x4-økt for oksygenopptak:

  1. Start med 10 min oppvarming.

  2. 4 minutter med høy intensitet. (Etterhvert vil en opp på 85-90 % av makspuls)

  3. Deretter 3 minutter aktiv hvile.

  4. Gjenta dette 4 ganger.

  5. Avslutt med 5-10 minutter med rolig trening for å nedkjøle kroppen.

Unngå total utmattelse!

Det er ikke nødvendig å være fullstendig utmattet etter økten. Fokuset bør være på å føle at du kunne gjort en runde til.


Hvor ofte kan du utføre 4x4 for å øke oksygenopptaket?

Med to til tre økter i uken vil du raskt legge merke til økningen i maksimalt oksygenopptak. Gi kroppen minst en dags hvile mellom øktene.

7 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page